Canadian Canoe Trip

1 augustus 2017 - Sandviken, Zweden

Na een onwijs korte vliegtrip landen wij in Oslo. Op Schiphol was het chaos en wij hadden al een beetje angst en die angst werd werkelijkheid. Er was een koffer in Amsterdam blijven liggen. Gelukkig niet de koffer vol eten . Het was de koffer van Marjan en Michiel. Zij zouden in Oslo blijven en daar overnachten in de hoop dat de koffer morgen naar het hotel werd gebracht.

Wij gingen met zijn zessen richting Sandviken. Eerst nog een treinreis richting Arvika en daar konden wij al een blik werpen op de prachtige Zweedse natuur. Ananda lag natuurlijk weer binnen vijf minuten te slapen . Na de treinreis en nog een autorit kwamen wij aan op de camping en was het liefde op het eerste gezicht met de Zweedse stijltje, natuur, zon. Wat een pracht locatie en een pracht uitzicht. Ondertussen kwamen de spullen voor de kano tocht en konden we de tenten opzetten en de spullen gaan ordenen voor de trip. De koffer was nog niet terecht helaas. Op naar de volgende ochtend. Marjan en Michiel hadden het goede nieuws ontvangen dat de koffer onderweg was maar dat nog even zou duren dus de kano tocht zou een dag later beginnen. Dat vond Ananda geen probleem, nog even een dag bijkomen. Ultiem genieten op een prachtige plek. De eerste vuurtjes waren al gebrand en aan het einde van de middag konden we Marjan en Michiel verwelkomen. Eten en naar bed want morgen begon de trip.

Om half 11 werden wij richting het begin punt gereden van de trip. Alles in en uitladen en daar lagen de kano's, in een prachtig meer volgeladen met de spullen en te wachten op de start. Eerst nog even lunchen. De buikjes waren weer gevuld dus instappen maar... 5KM later was de eerste landgang. Dat was nog even een werk, kano's uit het water. Ppppfff. maar de beloning koffie en wafels maakte alles goed. Na een welverdiende break ging wij het water weer in. Helaas begaf het lichaam van Ananda het en heeft Jim haar als een prinses verder gebracht. Bikkel! Ondertussen was er prachtige natuur te zien en door de stilte hebben wij ook nog twee elanden gespot.  Na ongeveer 10KM door de prachtnatuur kwamen wij aan op de geweldigste kampeerplek van de vakantie. Een strandje midden aan het meer met een grandioos uitzicht en een nog mooiere zonsondergang. Een zonsondergang waar het heel rustig steeds donkerder werd, waardoor je per minuut anders structuren en kleuren had in de lucht. Prachtig.
De volgende dag begon weer vol frisse moed en stond er weer een flinke kano programma te wachten. Prachtig stuk over de rivier en Ananda had haar kracht weer terug dus samen vlogen wij over het water. Een prachtig stuk vol met bever burchten en groen. Soms leek het wel of je door de jungle aan het kanoën was. We hebben die avond midden in de natuur aan de rand van de rivier geslapen.

Wij hadden eigenlijk gepland dan de volgende dag een 'rust' dag zou worden. Rustig wakker worden en spullen in pakken. Een klein kano program van ongeveer 12 km. Gemiddeld per dag kwam al snel uit op 18 km. dus dit was perfect. Achteraf is dit iets anders gegaan en hebben wij deze dag zo'n 20 km. afgelegd hahaha. Na een lange zoektocht, komen er 8 vermoeiden mensen op eiland aan. Eindelijk! Een eiland vol met muggen weliswaar maar wel weer een prachtplek. En daar in het water, zag Ananda plots een
bever zwemmen. Jippie! Een wilde bever gespot! Dat was echt te gek! De vermoeidheid kickte in en dus lekker naar bed.

Dan zou vandaag dan echt een 'chill' dag zijn. Snel in de kano en op naar een camping. Eindelijk na 4 dagen douchen . We begonnen goed door de landgang te missen en hebben toen maar een rondje extra gedaan. Daarna een wandeling 4,5 km. met een kano. Dat is best hard werken en helemaal omdat de wegen niet bepaald gemaakt zijn om 4,5 km. met een kano te lopen maar wij hebben het gehaald. Al moet Ananda toegeven dat zonder de broertjes Sprenger het niet was gelukt. Maar het was hierna nog een klein stukje maar de wind begon zijn werk te doen en het kanoën werd toen echt een avontuur. Een aantal zijn gestopt, en zijn gaan wandelen. De extra kano is vast gebonden en als echte Vikingen gingen wij dan. Tegen de golven in, dat was best stoer en een spannend kano avontuur. Na 2 uur keihard kanoën, kwamen wij op de camping aan. Helemaal gebroken maar trots. Er zijn die avond overheerlijke pizza's op het kampvuur gebakken. Complimenten! Plus een overheerlijke 8 minuten durende douche. En daarna slapen.... alleen de nacht was rommeling, regen en wat bleek ons bedje lek. Ggggggrrrrr.....

Een slechte nacht maar dat mocht het avontuur niet minder maken. De laatste dag en de laatste loodjes. De lichamen waren op maar er moesten nog wat kilometers gemaakt worden. Wat is het toch mooi in Zweden. Het laatste meer was weer pittig. De wind was heftig en is er uit eindelijk besloten om te stoppen en ons eerder op te laten halen. Vonden wij stiekem ook helemaal niet erg. Daar stopte ons kano avontuur en wat was het genieten. Niks anders dan prachtige natuur, water en een kano heb je niet nodig! De laatste avond werden er nog pannenkoeken gebakken en marshmallows geroosterd. Een laatste zonsondergang en slapen... Op naar Stockholm. Hier laten we de rest achter en gaan wij onze reis verder vervolgen. Bedankt voor deze prachtige ervaring...!!

1. Kim:
    2 augustus 2017
    Fijn dat jullie zo genoten hebben!! Liefs