San Fransisco

15 augustus 2016 - Landsmeer, Nederland

Dan ineens zit je weer thuis op de bank en kan je heerlijk terugblikken op San Fransisco.

Na het beachavontuur, zijn wij in de auto richting SF vertrokken en meteen door gegaan naar onze airbnb. Daar hebben wij onze auto leeg gehaald, ons omgekleed en zijn wij richting de stad vertrokken. De eerste dag hebben wij een heerlijk lange wandeling gemaakt langs het water en het bekende FishermansWarf om vanuit daar met de CableCar weer richting UnionSquare te gaan. Voordat wij dat gingen doen eerst een dosis chocolade gehaald bij Ghiradelli, de chocolamaker van San Francisco. Na 1,5 uur wachten, jaja!, konden we dan echt de kar aan de kabel in. Het wachten was het meer dan waard en nog leuk ook. Het uitzicht op de Golden Gate Bridge maakte veel goed. En ja, we hadden ook zolang gewacht op een foto met Micky en Minnie, dus ach, het was prima te doen.
De kabelkar was een soort achtbaan dwars door de stad heen. Erg leuk om te doen.

Door een foutje in onze planning hadden we de zondag ook nog de auto en hoefde wij hem pas maandag in te leveren. Daar hebben wij dus nog even van geprofiteerd. We zijn over de in de ochtend in de richting van Sausolito gegaan. Dat was een dorpje waar wij op aanraden van meerdere vrienden heen moesten gaan. Dat was echt voor ons en ja dat klopte. Een heerlijk kust plaatstje met een prachtig uitzicht over SF. Met een vertrouwde starbucks hebben wij hier lekker 2 uurtjes rond gewandeld voordat wij weer richting SF gingen.

Onderweg hebben wij de auto geparkeerd om te gaan genieten van de Golden Gate Bridge. Een prachtige wandeling over de brug met een nog prachtiger uitzicht over SF. Wat een geweldig ervaring. Na deze avonturen zijn wij weer terug gereden naar onze slaapplek en hebben nog even geluierd voordat wij weer richting het centrum vertrokken. Hier hebben wij nog even winkeltjes gekeken en op aanraden van een collega een heerlijke burger gegeten. Dit was misschien wel de avond dat wij ons gedroegen als echte Amerikanen. Heerlijk zoals vanouds in onze joggingbroek naar de film. Jason Bourne it was. Een dosis popcorn en frisdrank kon de heerlijke film avond beginnen. Het leuke van de film was dat zich het voor gedeelte in Vegas afspeelde. Daardoor kwamen er mooie herinneringen naar boven. Na de film was het bedjes tijd morgen moest de auto dan echt terug.

Op naar het verhuurbedrijf om onze witte bolide weer in te leveren. Na dit binnen 5 min. gedaan was op naar een wandeling in Golden Gate park. Jammer hiervan was dat de helft afgesloten was voor een festival dus helaas geen poloveld bezoek. Snel de bus gepakt naar de paintend ladies, prachtige gekleurde huizen en daarna een wandeling naar het huis uit de serie Full House. Helaas niet meer in originele staat en nu op naar de starbucks voor een koffie pauze. Na de koffie pauze in de bus richting het centrum om naar de Giants te gaan. Hier hebben we kaartjes gekocht om de volgende dag een stadion tour te doen. Vanuit hier zijn wij weer naar Fishermans Warf gelopen en hebben wij met prachtig uitzicht op de zeeleeuwen. Daar hebben wij ook voor betaald, helaas niet omdat het eten lekker was. Daarna had Jim het briljante idee om met de Cable Car weer terug te gaan. Dit keer een stuk sneller en pikkedonker, weer een zeer leuke ervaring. Snel naar bed om morgen extreem vroeg op te gaan. Op onze laatste dag staat onder andere Alcatraz op het programma.
De volgende ochtend vanuit de Bart als een kieviet naar de laadplaats voor de boot naar Alcatraz gelopen. En ja, gelukkig, net op tijd kwamen we daar aan. We hadden de eerste boot van toeristen, richting het eiland met de bekendste gevangenis van de USA, of moet ik van de hele wereld zeggen. Het was een kleine 2 km varen, dus je was daar zo.
Vanaf de eerste stap op het eiland voel je dat hier vroeger ruige dingen gebeurd zijn.   We werden ontvangen door een national park ranger, die nog wat dingen over het eiland vertelde. Waar we heen moesten, etc. Etc. We gingen gelijk naar de audiotour, dat was een tour door de gevangenis en alles wat daarbij hoorde. De eetkamer, de bewakingskamer, waar het bezoek aankwam en de isoleercel. Erg indrukwekkend vond ik het kleine gaatje waar de criminelen naar buiten konden kijken, naar de bewoonde wereld en dat ze dan ook geluiden hoorden vanuit San Francisco en dat ze dan extra besefte dat ze gevangen zaten.
Vooraf voor Ananda was dit een speciale excursie, met haar verleden als groepsbegeleiding bij Amsterbaken en Transferium. Maar ik vond het ook erg indrukwekkend om te zien. Maar eerlijkheid gebied te zeggen dat het wel verloren glorie is, het ziet er allemaal erg oud uit. Maar vooral de geschiedenis brengt veel met zich mee. De grootste criminelen zaten hier opgesloten en ook het feit dat er iemand ontsnapt is vanuit dit eiland, vanuit zo'n kleine cel maakt erg veel indruk.
Nadat de audiotour klaar was, hebben we nog wat souvenirs gescoord en zijn we terug gegaan naar de boot. Nadat we weer in de haven waren gekomen zijn we als een kieviet doorgegaan naar de volgende excursie.

Een stadion tour van baseballclub Giants.
Een stadion tour die eigenlijk niet door mocht gaan, omdat die avond een concert van Guns and Roses stond gepland. Tussen alle soundchecks konden we niet alles zien en konden we de vrouw, die ons door het stadion begeleide, niet zo goed verstaan. Maar goed, Jim vond het toch erg interessant om het stadion te zien.
Na deze excursie hebben wij ons ingecheckt voor de terugvlucht richting Amsterdam.

Na een heerlijke (niet zo!) bij macDo zijn we richting Oakland gegaan met de Bart. Voor een quickbezoek bij de plaatselijke basketbalteam. Het was allemaal offseizoen, oftewel, we konden er niet in of naar een wedstrijd. Dat vond Jim nog steeds erg jammer, maar dat is wel een goede reden om naar Amerika terug te gaan. Om live een basketbalwedstrijd meemaken. Prachtig lijkt Jim dat.
Na deze laatste excursie gingen wij moe, maar voldaan, terug naar onze Airbnb. Daar hebben we de boel weer ingepakt voor onze terugreis.

Na het inpakken van de koffers hebben we allebei even gechilt, voordat we naar de plaatselijke sushitent gingen, want dat hadden we deze vakantie nog niet gegeten. Dat was ons laatste avondmaal, want de volgende ochtend gingen we weer terug naar huis.

Na een korte, iets meer dan negen uurtjes, terugreis kwamen we aan op de Polderbaan. Na het pakken van onze spullen stond daar Hans, de vader van Ananda, lachend klaar. Om ons naar Landsmeer te brengen.

Wat een heerlijke vakantie hebben wij gehad. We hebben voor vier weken de American dream geleefd en zo voelde het ook echt. Amerika, een prachtig land, met af en toe een 'beetje' neppe/gemaakte mensen. Maar ook met echt leuke mensen. Waar je na elke twee uur rijden een ander natuurverschijnsel ziet. Waar het 3,5 week heerlijk warm was. Maar we alles gedaan hebben wat we wilden. Veel gelachen hebben en lekker veel hamburgers hebben gegeten. Kortom, erg prima vakantie en voor herhaling vatbaar. Ik denk zomaar dat we volgend jaar de Oostkust gaan aantikken!!

X Jim en Ananda

1. Olga Muijs:
    16 augustus 2016
    Lieve Ananda en Jim,

Kom gauw even buurten om de foto's te zien. Maar zal jullie verslagen missen om 'smorend te lezen.
    Welkom thuis.
    Xlx buufie