Sätila en de Bohuslan kust (Zweden)

6 augustus 2019 - Tanumshede, Zweden

De laatste dag in Sätila gingen wij bij het meer hangen. Dat was twee minuten lopen van ons prachtig stulpje. Ananda een boekje lezen, Kiki aan het dommelen en Jim lekker zwemmen. Het meer was goed koud, dus dat was even doorkomen. Eenmaal doorgekomen dwaalden de gedachtes af naar twee jaar geleden, toen wij (- Kiki) het veertigjarige jubileum van mijn ouders vierde op de Kola rivier. Ergens anders in Zweden. Al snel keerde er een glimlach op mijn gezicht. Nu enkele jaren later zit je aan zo’n zelfde meer als gezin, met een prachtige vrouw en dochter.

Het leuke van voor de eerste keer met een baby op vakantie gaan is dat er veel eerste keren zijn. De eerste keer lang in de maxicosi, de eerste keer een vieze luier in de auto verschonen en vandaag gingen we voor de eerste keer zwemmen in het meer. De badjes en douche vind onze trots heel erg leuk en daarom dachten wij dat zij dit ook een feestje zou vinden en dat was geheel terecht. Met haar Dory zwemluier aan gingen we volle moed. Op het begin was het nog wat onwennig, maar toen zij eenmaal doorkreeg hoe je papa en mama kon natmaken, was het banjeren en stampen als een olifant begonnen. Heerlijk om te zien, maar ook als kersverse ouders best spannend. Maar uiteindelijk een groot succes. Na het zwemmen heeft zij heerlijk een uurtje onder een parasol, geheel ingebakerd, geslapen. Toen kon mama nog even lezen en papa zwemmen.

Na de lunch ging moeder de vrouw haar schoonheidsslaapje doen en ging vaders op pad met de kleine spruit op zijn buik. Een heerlijke wandeling langs het meer met prachtige vergezichten over het meer. Echt heerlijk dat je niemand tegenkomt en niks hoort, erg rustgevend. Een laatste topdag voordat wij toch nog iets meer naar het noorden gingen. De Bohuslan kust! Een geheel spontane trip, geboekt binnen een uurtje. Kiki deed het super goed en wij hadden wel behoefte aan iets meer avontuur.

Wat nieuw is dit jaar en uit het niks ontstaan dat we allebei een excursie hebben verzonnen. Zo had Jim de dag naar de volgende Airbnb georganiseerd. Het idee was om met een toeristische route te rijden en dat was gelukt. Zo werd er gestopt bij een skulpturenpark op het eiland Tjörn, met allemaal bronzen beelden en mooie uitzichten over de kustlijn. Daarna reden wij verder via een volgend eiland, Örust, enrustig en mooi was het daar zeker. In de richting van onze tweede stopplek van de dag, Smögen. Een prachtig vissersdorp! Na een wandeling over de boulevard, een schone luier en heerlijk broodje vis en fish and chips vervolgden wij onze weg naar de slaapplek. Daar aangekomen ging Ananda gelijk aan de gang voor de volgende dag, deze zou zij organiseren. Wij gingen naar de Koster Eilanden. Een prachtig eilandengroep, wat vooral uit natuurreservaat bestond. Bij het Noordereiland hebben wij een heerlijk wandeling gemaakt, van drie en een halve kilometer dwars door het reservaat. Waar vogels, stenen, koeien, bomen en vooral mieren in goede harmonie leven. Hier kon je ook mooie zwemmen, maar dat heb is overgeslagen doordat het best fris was. Na de wandeling zijn we met een pond naar het Zuidereiland gegaan. Daar hebben we fietsen gehuurd voor het middagprogramma. Eerst werd er geluncht bij een prachtig restaurant waar het eten bereidt werd uit eigen tuin. Mocht je ooit op de Kostereilanden komen, bel ons, we weten een goede plek om te eten. Na de linzensoep en fles voor de kleine meid vervolgde wij onze route per fiets. Zo konden wij het hele eiland zien voor dat we weer met de boot naar Strömstad gingen. Daar een moot met verse zalm gegeten, delicieus! En vroeg naar bed voor de volgende lange reisdag. In de richting van Kopenhagen, te Denemarken.