Napoli (of toch gewoon Napels)

24 juli 2021 - Napels, Italië

De stad van maffia en Maradona. Een beruchte stad, waar je als toerist echt op jespullen moet letten!

We gingen met de auto want dat zou maar 45 minuten duren. Auto parkeren en even door de stad lopen, zodat we in de middag nog lekker konden genieten van de zee en daarna al een beetje de auto inpakken. Dat leek een goed plan,
het liep echter anders……. Zonder iets te eten gingen we op naar Napoli om daar wat te ontbijten. Helaas was het zoeken van een geschikte parkeerplaats een zoektocht naar een speld in een hooiberg. Zo reden we tien rondjes over stenen hobbel hobbel paadjes. Met links en rechts toeterende scooters, motors en auto’s. Jim was wel iets gewend na Los Angeles, maar dit was echt tien keer vervelender. We waren bijna omgedraaid en terug naar de camping gegaan. Totdat Ananda de tiende parkeerplaats gegoogled had en dat was raak. Op piazza national, kon niet beter.
Na een kleine wandeling hadden we bij het metrostation een croissantje en kopje koffie erin gegooid. Op de metro in, naar het historische centrum.

We waren de metro nog niet uit en we liepen al tegen de Disneywinkel van Napoli aan. Boem. Kiki een shirt van Mini Mouse en we hadden weer een blij kind. Na dit avontuur in de Disneywinkel durfde we het aan om even een kijkje te nemen in de beruchte Spaanse buurt van Napoli. Een heel klein blokje om de Maradona cultuur op te snuiven. Daarna snel weer terug naar het iets meer toeristischere gedeelte van de stad en het werd leuker en leuker.

Bij Café Centrale heeft Jim het lekkerste kopje espresso gedronken tot nu toe en Ananda spijt dat ze haar cafeïne limiet niet even opzij had gezet. Daar hebben wij opgezocht hoe laat de lekkerste pizzabakker van Napoli open was. Gino Sorbillo. Bekend van masterchef en hun verschillende pizza’s hebben prijzen gewonnen. Ook de zaak staat bekend als één van de betere van heel Italia. Met rijen mensen voor de deur moesten we vroeg zijn werd ons verteld en dat klopte helemaal. Wij mochten als derde naar binnen en de rij was na ons erg lang.
Kortom daar wilde wij wel de pizza ervaring die beloofd was toen we naar Napoli gingen. Daar moest en zou de pizza nog lekkerder zijn als ergens anders in Italia.
Conclusie van deze inleiding en lofzang voor de pizzabakker.

Het was het hoogtepunt van de stad Napels. De luchtige bodem. De korstjes een beetje verbrand, maar dat hoort hier. De tomatensaus zo zoet en dat in combinatie met verse mozzarella en basilicum blaadjes. Het kon niet beter. Oja vergeten wij bijna het bolletje buffelmozzarella in het midden. Als een soort punt om naartoe te werken. En dit alles in combinatie met een San Pellegrino bubbeltjeswater. Zodat je na elk slokje dezelfde belevenis had. Bellisimo!

Hier willen we graag de stad Napoli mee afsluiten en dat ga we ook doen. Want de pizza en koffie waren heerlijk. De rest was minder leuk….

Ciao en tot niet snel weer! Op naar Puglia. Een week van zon, zwembad, rust en mini stadjes.