Umbrië

5 augustus 2021 - Piegaro, Italië

Na een paar heerlijke dagen 40 graden Celsius, genieten in Lecce van heerlijke oudheid (Jim vond het locale cuisine ook weer heerlijk) en het lekkerste chocolade ijs wat we ooit gegeten hebben, zwembadavonturen om U tegen te zeggen…. Gingen we weer naar het noorden van Italië. Één nachtje op een camping en daarna eentje bij familie, om
daarna weer terug te gaan naar de camping. Het was een camping die Ananda van te voren had uitgezocht op kindvriendelijkheid en positie t.o.v. het meer en de familie. Het was een super leuke camping als je van Nederlanders houdt die naar je kijken, je afluisteren en zich vooral met jou willen bemoeien. Nou. Toen wij  alle Nederlandse nummerplaten gezien had wisten wij al dat deze camping geen blijvertje zou zijn. We hebben het er 10 uur volgehouden en toen de boel weer ingepakt en op naar familie in Umbrië.

Familie van Ananda die al 20 jaar in verschillende landen gewoond hebben en we werden uitgenodigd in hun huis in Umbrië.
Wanneer wij in de auto zaten werd Jim al warm gemaakt voor een wijntour van de buurman, met een kasteel twee heuvels verderop. Dat was één van de dingen die Jim nog graag zou willen doen in Italië. Maar met een zwangere vrouw en een peuter van twee was dat eigenlijk mission impossible. Na dat leuke bericht had Jim al helemaal zin om de berg op te rijden en het werd steiler en steiler. Ananda had de coördinaten doorgekregen van Roland. Dus dat moest goedkomen. Tot de weg onverhard werd en de stenen alle kanten opvlogen. Toen begon Jim een beetje te twijfelen, zal ik eerlijk toegeven. Maar daar was het huis dan, een pareltje midden in de natuur. Niemand in de buurt en prachtig uitzicht. Alleen natuur om je heen en uitzicht op lago trasimeno. Just perfect!

Na aankomst, met een kopje koffie, en wat bijpraten over hoe het met iedereen gaat. Gingen we meteen naar de wijnproeverij. Ananda en Kiki bleven thuis om te landen en zo konden de mannen op stap.
Bij het kasteel aangekomen kregen we eerst verschillende informatie over de geschiedenis van de wijnen en het kasteel. Een mooie geschiedenisles die terug ging naar de tweede Wereldoorlog en hoe deze buurman het over genomen had en de traditie in stand wilden houden. Uit alles kwam de liefde voor wijn naar voren en uiteindelijk mochten we de wijnen ook proeven. Echt super lekker, met een heerlijke eetbare versnapering van de lokale mensen erbij. Dat maakte het helemaal af en dat was een heerlijk ochtendprogramma.

Het middagprogramma bestond uit chillen in het zwembad, genieten van lekker eten, nog meer chillen op de sofa in de wind. Nog meer chillen in het zwembad. Spelen met de hond, Lilla. En nog meer lekker eten. Wat werden we verwend!
Nadat Kiki en Monique een heerlijke pasta voor zichzelf hadden gemaakt was het een plezier om naar de kijken hoe trots Kiki dit op at.
Hierna ging Kiki op bed liggen en konden de ‘oudjes’ lekker bbq’en. Roland had heerlijk vlees gehaald. Er werd begonnen met een mals stukje vlees, daarna een hamburger en als toetje een worst. Dit in combinatie met heerlijke lokale rode wijn en een pasta salade. Mmmm….!

De volgende ochtend konden we tot half 9 uitslapen doordat Kiki lekker laat wakker was. Dat noemen wij altijd een cadeautje. Wij weten dat Kiki lekker kan eten. Maar wat zij hier naar binnen aan het werken was zelfs voor ons een shock. De pasta van gister, een eitje met brood, een yoghurtje en nog een broodje. Na een heerlijk ontbijt met ei, yoghurt gingen we heerlijk relaxen aan het zwembad. Na verschillende goede gesprekken en wat prachtige bommetjes hebben we de auto weer een beetje ingepakt om naar een boerencamping te gaan in Toscane, om daar nog een paar dagen heerlijk te genieten.
Maar deze ervaring nemen ze ons niet meer af.

Wat zijn we verwend en wat hebben we het heerlijk gehad. Goede gesprekken en wat prachtig om de achterneven van Ananda weer eens te zien. Kortom een mooi hoofdstuk van de vakantie naar Italië.

Bellisima….