Puglia

30 juli 2021 - Monopoli, Italië

Na het uitstapje Napels was het tijd om de camping te verlaten en nog zuidelijker te gaan. Monopoli - Puglia. Een auto rit van ongeveer 3,5 uur rijden dus een kort reisdagje.

Aangezien wij niet lang hoefde te rijden, was er een tussenstop gepland bij Matera. Enige waar wij niet over na hadden gedacht is dat het hier in het zuiden nog warmer is. Met bezwete hoofden en vermoeide benen hebben wij een klein rondje gelopen door het prachtige  oude stadje van Matera. Het is alsof je de set van Game of Thornes binnen komt lopen. Een uitzicht over wit/gele huisje met smalle straatjes en prachtige bloemen. Dit was voor ons beide weer een realisatie moment dat als je niet met een peuter van 2 en een zwangere vrouw op stap zou zijn, een dorp als dit goed zou verkennen maar Kiki was moe en Ananda ook. Even wat drinken en dan de auto in met airco want hemeltje lief het is warm!

Aangekomen bij de camping snel de tent opzetten, de spullen uitladen en het zwembad in. Deze camping had voor onze kanjer geen beter keuze kunnen zijn. De meid heeft samen met papa de rest van de middag in het zwembad gezeten en plezier gehad! Daarna lekker ergens een hapje eten maar ook dat moesten wij even bedenken hier in het zuiden word er niet eerder gegeten dan half 8. Op naar de supermarkt, wat inkopen doen en uit eindelijk zelf om 8 uur aan een heerlijk gemaakte maaltijd zitten. De volgende dag even helemaal niks! Gewoon de hele dag bij het zwembad en plezier hebben en wat rust in de tent. Het deed de beide dames goed. S’avonds een heerlijke pasta!

De volgende ochtend waren de dames vroeg wakker. Het was warm vannacht en weinig zeewind. Ontbijt en natuurlijk zwemmen!!!!! Na een klein middag tukje, was het tijd om op te frissen en Lecce te gaan verkennen. We hadden ons alle drie mooi aangekleed en konden even fijn een uur in de airco zitten. Rond 4 uur kwamen we aan in Lecce. Lecce is een grote stad maar hier in Puglia gaat om de oude dorpjes daar midden in. Zo ook in Lecce. Door een grote statige roomwitte poort loop je het oude dorpje in. Daar word je bevangen door prachtige roomwitte architectuur. Inderdaad heel Romeins. De gladde stenen, de hoge maar toch ook kleine witte huisjes en de smalle straatjes leiden ons naar wat volgens de Lonley Planet het lekkerste ijs van het zuiden moet zijn. Baldo Gelato. Ze staan bekend om hun pure chocolade ijs en die moest natuurlijk gegeten worden. Kiki gaat liever voor fragola, wij niet. Inderdaad het was hemels, zo hemels dat wij voor ronde 2 zijn gegaan en met tegenzin hebben wij ronde 3 laten gaan. Tijd om verder te struinen door Lecce. Lecce staat bekend om zijn prachtige kerken en niets is minder waar. Wij hebben er eentje bezocht. Van buiten heel groot en binnen een klein kerkje met prachtige afwerkingen en zoals het moet een kaarsje branden. Kiki wil nu in elke kerk die wij naar binnen lopen een kaarsje branden.

Daarna heeft Ananda opgezocht waar je de lekkerste koffie kan drinken. Volgens internet was dat Caffe Alvino. Een romige cappuccino met een gebakje er bij. Internet loog niet. De cappuccino was romig maar het gebakje was heerlijk! We hebben nog wat gewandeld door de straatjes van Lecce en gezocht waar wij konden eten. Half 8 is voor ons meisje eigenlijk net iets te laat. We hebben een drankje gedronken en daarna heerlijke verse pasta gegeten bij een net iets te sjiek restaurant, daarna snel naar huis. Kiki sliep al heerlijk in de auto, droom maar fijn. Morgenochtend gaan wij weer heerlijk zwemmen!

De volgende dag stond weer in het teken van zwemmen, mini disco, waterpolo en zonnebaden. In de avond richting het oude stadje van Monopoli. Een paar minuten rijden, parkeren en via de zeeweg het oude dorp inlopen. Ook dit is weer een prachtig dorpje met smalle steegjes, winkeltjes, restaurantjes, waarin je uren kan verdwalen. Heerlijk! Wij begonnen natuurlijk met een gelato a fragola, daarna kan het stadje bezoeken pas echt beginnen. Kiki geniet ook zichtbaar van het struinen door de straatjes en ontdekt op haar manier weer Italië. Ananda bezocht nog wat winkeltjes en kocht het eerste item van deze vakantie. Wij waren dit jaar nogal terughoudend met het kopen van souveniertjes. Meestal komen wij terug met 100 magneetjes en lepeltjes maar dit jaar niet. Wel zoals de traditie bestaat nemen wij stiekem een kopje mee waar wij het lekkerst koffie hebben gedronken. Slapen en naar bed, morgen naar Trulli. Ook wel trollendorp genoemd en daar had Ananda misschien wel het meest zin in.

In de vroege ochtend reden wij richting Trulli di Alberobello. Het was goed warm, snel de auto parkeren en gaan. We begonnen op de liefdes trap. Menig influencer stond daar een fotoshoot te houden. Wij hebben een rondje gelopen en zijn daarna richting Rondi Monti gegaan. De straat van Trulli. Heerlijk struinen door de trollenhuisjes en winkeltjes. Wij hebben voor onze kleine aankomende spruit een prachtig ornament gekocht. Daarna heeft Jim het beroemde Caffe il pepperchoni gedronken. Een ijskoffie met pepertjes, pittig maar erg lekker. Wij hebben nog wat verder gestruind, een broodje gehaald en daarna weer richting te auto. Kiki een slaapje en daarna de rest van de middag heerlijk bij het zwembad. Ijsje, muziekje, Jim nog een potje waterpolo en daarna was het tijd om het zwembad gedag te zeggen. Een pasta als avond maaltijd en lekker slapen. Althans dat dachten wij maar mevrouw Kiki James dacht daar anders over. Dit veranderde in een bonte avond met broodjes hete worst, muziek en een lange avond mini disco. De volgende dag was het tijd om richting Umbrië te vertrekken en wat tijd met familie te spenderen.

1. Hans Postma:
    31 juli 2021
    Vooral veel ijs deze vakantie!!