Dubrovnik - Lokrum - Mljet

26 juli 2015 - Dubrovnik, Kroatië

Daar gingen wij dan vanuit Venetie. Een autorit van maar liefst 12 uur, dat was een flinke autorit. Vooral het einde van de weg, leek maar niet te komen. Jim ging er zelfs van zingen maar na een flink stuk rijden kwamen wij om 21:30 aan bij de camping in Dubrovnik, tentje opzetten en naar het eerste beste restaurant want wij hadden onwijze trek. Een lekker stukje vlees en kip gingen er goed in. Na het heerlijke eten, is er heerlijk geslapen en hebben wij de volgende dag, helemaal niks gedaan dan lui wezen op het strand. S’ avonds hebben wij een ongelukkige wandeling gemaakt. Helaas viel Ananda ongelukkig in een bunker en was de avond verpest met een flinke schaafwond en pijntjes oftewel snel naar bed. De nacht was bloedjeheet, dat Ananda buiten is gaan slapen en Jim in de ochtend zich afvroeg waar Ananda eigenlijk gebleven was. Omdat er een plekje in de schaduw vrij kwam, snel de tent verplaatst en gewacht totdat de scooter werd bezorgd. Dit was ook een avontuur, verschrikkelijk en levensgevaarlijk. Er was werkelijk helemaal niks aan en werd het een kort avontuurtje wat eindigde in het zwembad. Heerlijk.
Ons eerste avontuur naar een eiland was naar Lokrum. De game of Thrones-volgers zullen het herkennen van Quarts. één van de steden waar de blonde mevrouw langs reist naar haar troon. En een troon was het. Een prachtig eiland, met natuurpark. Waar je de natuur rook. De wilde pauwen over het eiland liepen en waar wij gelijk een heerlijke duik in de Dode Zee namen. Die eigenlijk niet zo heel veel voor stelde. Lokrum staat bekend om haar strand en daar hebben wij lekker gebruik van gemaakt. Een heerlijk azuur blauwe zee. Prachtige ervaring.
Na deze ervaring hebben wij heerlijk gegeten bij een restaurant, met uitzicht op de Adriatische Zee en de stadsomheining van Dubrovnik. Op de galerria in Milano na, de leukste eetavond van de vakantie. Twee heerlijke stukjes vlees, met bijpassende rode wijn. Prima de luxe!
Na wat bangmakende teksten van het informatiepunt hadden wij maar ook besloten om vroeg bij de kaartverkoop voor boottickets, richting Mjlet, te gaan staan. De taken werden verdeelt. Ananda zorgde voor een ontbijt en Jim zou wel in de hele lange rij gaan staan. In de hoop dat wij een kaartje zouden kunnen bemachtigen. Maar puntje bij het paaltje stond er werkelijk waar een rij die je bij de plaatselijke Albert Heijn nog niet hebt gehad. Of te wel, genoeg tijd over om nog lekker te ontbijten en dat hebben wij dan ook gedaan. Hier is het idee ontstaan om dit te continueren in Amsterdam, dus we gaan op zoek naar een eettentje waar je voor 5 euro een heerlijk ontbijt kan krijgen op zondag. Iemand ideeën, ze zijn altijd welkom?
Maar goed, Mjlet. Alleen de boottocht erheen vond ik (Jim) de moeite al waard. Turend over een veel te blauwe zee, langs eilanden, langs mooie schepen en dat alles met een verkoelend briesje langs je lichaam. Ananda lag weer eens te tukken (oh, oh, oh).
Maar op het eiland werd weer een scootertje gehuurd, met dit keer wel succes. Wij hebben het hele eiland gezien, inclusief het nationaal park en de zandstranden, waar wij heerlijk een duik genomen hadden. Wederom weer een prachtig eiland, een must wanneer je in Kroatië bent. Helaas eindigde het avontuur in Dubrovnik minder leuk. Op de camping liepen er meerdere zwerfkatten, super leuk (dus niet). In de laatste nacht van ons verblijf veranderde dit kattenavontuur, in een kattennachtmerrie. Nadat Jim al meerdere malen zijn frustraties had uit geuit, werden wij nu schreeuwend wakker doordat Jim (dacht) een nachtmerrie te hebben. De volgende dag kwamen wij er achter dat dit geen nachtmerrie was maar dat er werkelijk een kat de tent probeerde in te komen oftewel een vreselijke nacht en een kapotte tent. Super fijn, op naar Orebic. Camping Adriatic op aanraden van broertje Yuri. Op naar zon, zee, strand!

1. Olga Muijs:
    17 augustus 2015
    Hi Ananda en Jim,

Ben de draad even kwijt, volgens mij zijn jullie inmiddels al weer terug. Het reisverslag van Kroatië staat nu voor Venetië en volgens mij hebben jullie de reis toch andersom gemaakt?
    Kan me ook niet voorstellen dat ik de eerste ben die op dit blog reageer?

Xlx olga