Venetië, Venice, Venzia

25 juli 2015 - Venetië, Italië

Na 2 dagen Florence was het tijd voor een droomplekje voor mij (Ananda), Venetië. Een aantal jaar geleden zijn mijn ouders en zusje geweest vanuit Kroatië. Wat was ik jaloers. Nadat wij de kampeerspullen hadden opgeruimd, hebben wij eerst nog heerlijk genoten van het zwembad en een cappuccino. Rond 12:00 vertrokken wij richting Venetië. De reis liep voorspoedig totdat wij in de file kwamen te staan. Bijna 2 uur later kwamen wij aan bij onze bed & breakfast. Eindelijk, airco en even lekker op bed liggen maar niet te lang want Venetië wacht. Jim een lekker frisse outfit aan, Ananda frisse outfit aan en hopla richting de bus. 15 minuten later stonden wij op plazza Roma, het busstation van Venetië.

Het eerst wat wij gedaan hebben is drinken halen en een kaart, want na 1 straatje waren wij de weg al kwijt. Venetië is makkelijk om te verdwalen, het prachtige hiervan is dat je in elke straatje weer iets nieuws ontdekt. Beide hadden wij onwijs trek maar moeilijker eter als ik (Ananda) ben kwamen wij er maar niet uit. Ondertussen werden wij beiden iets humeuriger, de een meer dan de andere en waren wij uitgekomen bij het San Marco plein. Uit eindelijk hebben wij midden op het plein, heerlijk gegeten. Na het eten hebben wij het mooiste van de Venetië trip gedaan, een gondelvaart. Een prachtige tocht door de grachtjes van San Marco, de gondelaar (tikkeltje aangeschoten) vertelde de mooie plekjes. Het huis van Marco Polo, huis van Vivaldi maar wat was het genieten. Een glimlach van oor te oor en liefde, zo mooi. Na deze prachtige toch, hebben wij nog gelopen, gelopen, gelopen. Genieten van het prachtige Venetië .

Uit eindelijk zijn wij doormiddel van de Tom-Tom terug gekomen op plazza Roma. De kaart was het ook even kwijt. Wat een heerlijke dag, een top eerste dag in Venetië.

De volgende dag stond het ontbijtje klaar in onze B&B, jammie. Douchen, aankleden en naar de bus voor nog een prachtige Venetië dag. Aangekomen in Venetië hebben wij de waterbus genomen naar San Marco (zoals Jim lekker op zijn Nederlands zei: 'we want to take de waterbus naar San Marco'). Je kunt je voorstellen ik (Ananda) lag op de grond van het lachen. Bij San Marco aangekomen zijn wij eerst naar de Basiliek geweest want Jim en Ananda, hebben de afgelopen dagen nog niet genoeg heilige plekjes gezien, je zou er bij van bekeren. Ook deze was weer prachtig mooi. Na dit heilige bezoek zijn wij naar Theatro La Fenice gegaan, de guide tours waren pas eind van de middag dus ging wij heerlijk lunchen. Tot nu toe, de beste lunch van de vakantie. In een heerlijk Italiaans tentje, koffie en sandwiches voor nog geen 10,- en wat was het lekker. Na het eten hebben wij onze kaartjes bij Theatro San Gallo gehaald, waar wij in de avond naar een theatervoorstelling over Venetië zouden gaan. Nadat de kaartjes waren opgehaald, hebben wij weer wat cultuur opgesnoven in het Museo Puscale. Het museum van Venetië, hierin bevind zich de geschiedenis van het gevangeniswezen van Venetië. Papa en zusje, zijn jullie daar ook geweest? De liefde voor dit onderwerp kwam weer rijkelijk naar boven. Na dit alles hebben wij weer de waterbus naar plazza Roma genomen, winkeltjes kijk en na lang zoeken een prachtig masker gevonden. Ondertussen was het tijd om te eten. Jim wilde graag bij een bepaalde pizzeria eten. Helaas viel dit een beetje tegen, bediening niet aardig, eten mwa en Ananda die zich een beetje ziek voelde. Tijd om te vertrekken en naar het theater te gaan. Om 19:00 begon er een documentaire over de geschiedenis van Venetië, de beroemde Venitaanse personen en ga maar door. Toen was het tijd voor een halfuurtje pauze en om 20:00 begonnen de voorstelling. 4 acteurs die in anderhalfuur tijd de geschiedenis van Venetië spelen op een heerlijke humoristisch en verhalende manier, waar je ook nog eens van leert. Want waarom roept een Gondelaar steeds 'Oi Venzia' als hij in zijn gondel vaart? Oftewel het waren 2 heerlijke Venetië dagen. Een klein droompje dat uit kwam.

Ciao Ciao Italia.... en Bog Kroatië!

1. Olga Muijs:
    31 juli 2015
    Wat heerlijk romantisch, kon je de theater voorstelling een beetje goed volgen?

Xlx de muijsjes
  2. Ananda Rowena Postma:
    3 augustus 2015
    @ De Muijsjes. Was heerlijk, voorstelling was in het engels dus super. Jullie weer veilig thuis? Wij zijn nu in Zagreb...