Levanto - Pisa - Florence

20 juli 2015

Dit schrijvend, zittend ergens in Dubrovnik, voelt ' De 5 terra' al zo ver weg, op één of andere manier.
De cinique terra staat bekend om zijn nationale park. Het zijn vijf dorpjes die letterlijk tegen de rotsen zijn aan gebouwd. Ergens net boven het Toscaanse land. Waar miljoenen mensen jaarlijks doorheen lopen, fietsen of met de trein gaan.
Nou miljoenen waren er niet, maar er waren heel wat mensen op deze eerst bewolkte, maar later zeer warme dag. Zo veel hadden wij er ook niet verwacht. Wat de frisse moed, de gezelligheid (een beetje) en het feit dat wij de vijf dorpjes niet los konden zien van de vele Engelsen en Chinezen goed beïnvloedde.
Des al niet te min, waren de dorpjes prachtig en pittoresk. De zee was een aangename afsluiter van de dag.
Het was een leuke dag, met veel wandelen. En oja. Een perfecte camping. Ananda had deze uitgekozen en dat had ze goed gedaan. Vooral de limoncello en zelfgemaakte taart van grootmoeder was, zoals Jamie Oliver dat zou zeggen. 'Delicious!'

A ju. Met de spreekwoordelijke paraplu!

Pisa:
Over het algemeen doen wij veel toeristische dingen, op deze vakantie. Maar Pisa spande de kroon. Dat er omgereden moest worden voor 25 minuten in Pisa zegt, volgens mij, genoeg.
En juist op deze dag, dé dag dat je je mooie fotogezicht nodig hadden. Was hij een pizza aan het eten, ergens op een ander piazza.
Kortom: de foto's van de scheve toren zullen wij tonen, maar zonder de twee mooie gezichtjes van ons.
En dan nu naar Florence. Een toplocatie, in het midden van de Toscaanse landerijen.

Firenze:
Voordat wij op vakantie gingen heb ik (Jim) veel lovende woorden gehoord over Florence, zoals de Nederlanders het zeggen. Italianen zeggen Firenze. Van Fiorenze, wat bloem betekend in het Italiaans. Heel lang geleden hoopte de Firenze mensen de stad zo mooi te maken als een bloem. Dan heb ik het over de 12de eeuw. De tijd van schilders zoals Michelangelo, Da Vinci en Botticelli.
De schilderijen van deze wereldberoemde schilders hebben zij in een bekend museum gestopt. Museo degli Uffizi. Zoals iedereen vooraf zei. Daar moet je zijn geweest, wanneer je Firenze aantikt. Dat was ook het eerste wat wij in Firenze gedaan hadden. Erg indrukwekkend, met de beste daad van de vakantie. Bij een kaartenhandelaartje een kaartje kopen, zodat wij niet erg lang hoefde te wachten om al de bijzonderheden te bekijken.
Na het bekijken van al de schilderijen hebben wij ons eerste schilderij samen gekocht, deze krijgt vast een mooi plekje ergens in huis.

In de duomo hebben wij een perfecte uitleg gekregen over de kerk. Hoe de mensen van Firenze overal een wedstrijd van maken. Van het ontwerpen van de koepel tot het maken van de kerk zelf. Alles moest een wedstrijd zijn. Dat zie je nu nog in het straatbeeld, wie kan de mooiste selfiestick verkopen. Och. Er komt nog een dag dat wij er eentje kopen en zo doormidden breken, voor de neus van de verkoper.

Firenze was voor ons erg leuk. Mooie oude kunst, mooie oude kerken, mooie oude straatjes en heerlijk Italiaans eten. Top, om een keertje te zijn geweest, ook al heb ik (Jim) echt het idee dat wij nog lang niet alles hebben gezien.

Ciao ciao....

1. Hans Postma:
    21 juli 2015
    Keurig een beetje cultuur opdoen!