Stockholm

3 augustus 2017 - Tromsø, Noorwegen

Zittend in een luxe trein, in gedachte bij de mooie kanotrip op de rivieren en meren van Zweden, zijn we (Yuri, Joan, Ananda en ik) op weg naar de hoofdstad van het land. Op dat moment komt Ananda op het leuke idee om te kijken voor een stadiontour door het stadion waar ons aller Ajax de Europaleaugefinale verloor. Maar het kon niet want er waren al verschillende dingen in het stadion gepland. Zoals de topper AIK Stockholm - Kalmar FF. Dus daar moesten wij natuurlijk heen. En zo geschiede het. Met de beste plaatsen van het stadion ( genoemd rij 3 en niemand om ons heen) zagen wij hoe de plaatselijke FC keihard verloor van de nummer 14 uit de Zweedse competitie. Zoals Ananda zei, en die heeft er kijk op, was het volkomen terecht dat Kalmar FF won. Eigenlijk gaan wij nu een beetje te snel en hebben wij hiervoor al een avond Stockholm achter de rug. Nadat de koffers in het hotel waren gezet en er even na vele dagen op een bed gelegen kon worden, zijn wij richting Gamla Stam vertrokken. Daar hebben wij door de heerlijke kleine straatjes gelopen en een beetje geproefd aan Stockholm. We hebben die avond heerlijk tonijn gegeten en zijn daarna met zeer vermoeide lijven naar bed gegaan.

De volgende ochtend begon met een zeer droevig bericht uit Nederland. Des te meer reden voor wat afleiding.

We zijn op de fiets, als echte locals, door de stad gefietst. Fietsen is een mooie manier om een stad te bekijken. Je fietst rustig en je kan heerlijk om je heen kijken. Dat deden hebben wij ook met grote ogen gedaan.

De eerste halte van onze fietstrip was het ABBA museum. Maar eerst ontbijten. Dit liep een beetje de mist in dus een hotelontbijt bij het ABBA museum. Heerlijk, beetje overdreven maar het was nodig. Dan het museum, tot mijn grote verbazing vond ik dat zelfs leuk. Ananda had deze excursie uitgekozen. Kanttekening hierbij, ik ben niet zo'n muziekliefhebber en zeker niet van de Zweedse folklore muziek. Maar karaoke vind ik te gek en dat kon je er ook doen. Met verbazing keek ik naar hoe het met ABBA verlopen is en hoeveel LP's, bandjes, cd's en downloads zij hebben, en hoe immens populair zij waren en nog steeds zijn.

Na deze ABBA ervaring was het maar een klein stukje fietsen naar Skansen. Een soort avonturenspeelplaats/Zuiderzeemuseum ineen met de geschiedenis van Zweden. Je kon er de dieren zien, die normaal gesproken, in het wild leefde in Zweden. Hierdoor was het een hoog dierentuingehalte met families en kinderen maar vooral de geschiedenis van Zweden was leuk om te zien. En daarbij hebben wij overheerlijke broodjes gegeten bij de lokale bakkerij zoals zij die vroeger maakte met allerlei kruiden, dat was intens genieten. Och, wat was dat lekker. Wij hebben het er nog de hele dag over gehad.

Na Skansen hebben we ons even teruggetrokken voor een chill moment in het hotel. Daarna was het tijd om richting de Friends Arena in Solna te vertrekken. Wederom op de fiets . Onze analyse hebben wij al gegeven dus op naar het volgende. Na voetbal was het tijd voor eten. Hier doen zij niet aan friet/broodjes of pizza. Hotdogs maar dat was niet genoeg dus hup naar de plaatselijke vapiano. Tijdens de wandeling zagen wij dat we konden bowlen, daar hadden wij wel zin in. Na het eten gingen wij naar het plaatselijke bowlingcentrum en er was nog disco bowlen ook. Feest dus!

Nu kwam pas het echte avontuur... Er moest een nieuw bedje komen dus op naar de decathlon. Gelukkig zat er iets buiten Stockholm een decathlon. Het koste ons de halve dag maar we konden weer slapen. Aangezien we toch een 24uurs ov kaart hadden aangeschaft zijn wij nadat wij het bedje in het hotel hadden gedropt, richting Södermalm gegaan. Een leuke buurt met hippe winkels en eettentjes. Het leukste gedeelte daar is denk ik wel Nytorget. Prachtige huisje en een leuke plek om wat te eten. Het was lunch tijd dus perfect. Ananda had pannenkoeken en Jim een heerlijk eitje met zalm. Daarna zijn wij nog een beetje gaan lopen en kwamen wij aan bij de Sofia kerk, die keihard de gay communitie steunt. Super tof. Het is nu namelijk pride week in Stockholm en eerlijk Nederland kan hier nog een voorbeeld aannemen met de trots die ze hiervoor hebben!! Daarna hebben zijn wij door de stad terug gelopen en hebben wij genoten van een overheerlijke fika (dat is minimaal 2 keer per dag, koffie met iets lekkers nemen en genieten). Hierna werden de gebruikelijke souveniertjes gekocht, kaartjes geschreven en gingen wij op weg naar het restaurant. Wij waren daar de eerste dag al voorbij gelopen en hebben daar deze avond overheerlijk vlees gegeten. Koffers inpakken en slapen want morgen vliegen wij naar Noorwegen.

Tussen Tak Zweden! Wij hebben genoten!!!