Veksø & Kopenhagen

10 augustus 2019 - Veksø, Denemarken

Na een ‘stout’ spontaan tripje naar het noorden van Zweden, stond de volgende dag de auto vol geladen klaar om richting Denemarken te gaan.

Voordat wij echt zouden gaan rijden werd er nog een stop gemaakt bij het Vitlycke museum. Dit is Unesco erfgoed en hier kan je opgravingen bekijken van de bronzen tijd. Zeer bijzonder om te zien. Als wij wat langer de tijd hadden, waren wij de wandeling gaan doen. Hierna was het toch echt tijd om weer voor een langere tijd de auto in te stappen. Een autoreis van gemiddeld 5 uur. Vol goede moed gingen wij van start. Wij konden flink doorrijden want Kiki lag heerlijk te slapen. Tijd voor de lunch, wij dachten een stop te maken bij een koffie tentje maar die liep niet helemaal zoals wij gedacht hadden. Snel een broodje en we gaan weer. De files vielen mee en rond 18:00 kwamen wij aan bij de Airbnb. Een prachtig houten huisje, midden tussen de bomen, aan een meer en verder helemaal niks.  Er werden wat boodschappen gedaan, een hamburger gegeten en daarna gingen wij heerlijk slapen. Het was weer een lange reisdag.

De volgende dag was een dag om even lekker te coconen met zijn drieën. Boekje lezen, vuurtje stoken, luieren in de hangmat en genieten van de zon. Want eerlijk is eerlijk, er zijn weinig dagen geweest waarvan de zon echt heerlijk scheen. S’avonds heeft Jim heerlijk op het vuurtje het diner bereid. Aardappeltje met spareribs, Kiki naar bed en toen hebben wij op de iPad Ajax gekeken maar dat hadden wij ook kunnen missen. Hup naar bed want morgen gingen wij naar Kopenhagen.

Om half 8 ging de wekker maar Kiki had een onrustige nacht dus wij waren al vroeg wakker. Vandaag gingen wij met de trein naar Kopenhagen, even niet in de auto. Kaartjes gekocht en 30 minuten later waren wij op het centraal station van Kopenhagen. Dit was ook weer een eerste momentje voor Kiki, reizen met de trein. Het deed haar niks, beetje flirten met de lokale Denen, ze vond het allemaal prima. Zodra wij aankwamen merkte je meteen dat je weer in de grote stad was, drukte, vieze geuren en vooral veel mensen.

Er werd eerst gestopt bij de koffietent. Papa en mama wilde koffie en Kiki een schone luier en fles. Daarna kon het rondje Kopenhagen beginnen. Ananda had helemaal uitgezocht hoe wij Kopenhagen konden bewandelen en de eerste stop was Rosenberg Slot. Een wandeling van 25 minuten. Stukje door de stad, parkje en daar waren wij. Vol tussen de toeristen en reisleiders met parapluutjes. We hebben er een rondje gelopen en zijn toen richting de haven gegaan voor het beeld van de kleine zeemeermin, het ‘vrijheidsbeeld’ van Kopenhagen. Wij hebben gewandeld door mooie straatjes van houten huisjes, parkjes en kwam uit bij een kerkje. Deze vakantie hadden wij nog geen kaarsje gebrand dus dit was een mooie gelegenheid. Het is bij Ananda in de familie traditie dat je dit doet dus deze leren wij nu ook aan Kiki. Samen hebben wij voor opa’s, oma’s en tante Sylvia een kaarsje gebrand. Kiki was onder de indruk van de kleine vlammetjes. Nog een mooie gezinsfoto bij de fontein en op naar de zeemeermin. Je bent toerist of je bent het niet, even het beeld bekijken, paar foto’s en gaan, maar toch moet je het even gezien hebben. Via het water zijn wij richting de buurt Christiana gelopen. De ‘vrije’ stad van Kopenhagen.

Eerst nog even een pitstop bij een foodtruck plein, het was een heerlijke lunch. Langzaam begon het weer iets minder de worden. Een wandeling door Christiana is met een kinderwagen toch een aparte ervaring. Qua architectuur krijg je een beetje Westergasterein. Overal graffiti, creatieve figuren, drugs en toeristen. Het is hier ook niet toegestaan om te fotograferen. Als wij met zijn tweeën waren geweest hadden wij hier wel wat langer rond gelopen. Op naar het centrum. Daar zijn er wat winkels bekeken en hebben wij een overheerlijke koffie gedronken. Dit is iets wat Jim graag wilde doen en ook hier hebben wij weer een kopje ‘meegenomen’. Sommige ‘gewoontes’ blijven op vakantie ook al ben je ouders. Het weer werd gelukkig ook beter dus na de winkelstraat werd er besloten om toch Tivoli nog te bezoeken. Op weg richting Tivoli kwamen wij aan op de plek waar wij vanmorgen ook waren begonnen. Best trots dat het rondje wat er was bedacht ook echt was gelukt en wij op deze manier echt een rondje Kopenhagen hebben gedaan.

Er werden kaartjes gekocht voor Tivoli en inderdaad dit hadden wij niet willen missen. Een pretpark, park, eetgelegenheden, theater, het was alles in één. Er werd een heerlijk kopje koffie met een lekkernij genuttigd, waarnaar er weer een rondje werd gelopen. Wij kwam bij de ‘its a small world’ attractie van Tivoli aan maar Kiki lag heerlijk te slapen dus die hebben wij maar overgeslagen. Ondertussen werd er gezocht naar een restaurant. Wij kwam bij een heerlijk restaurant waar er weer gegeten kon worden uit eigen tuin. Helaas wij hadden moeten reserveren maar Ananda zou Ananda niet zijn als er op internet even gekeken werd of dat nog kan en jawel hoor. 20 minuten later zaten wij aan een tafeltje te wachten op ons gerecht. Kiki was een beetje moe dus romantisch samen eten werd het niet vanavond. Er werden twee overheerlijke maaltijden gegeten en om 20:00 zaten wij weer in de trein richting ons huisje.

Het was een mooie zonnige dag. Er is veel gezien en gedaan. Genoeg koffie gedronken en gewandeld maar overdonderd door Kopenhagen zijn wij niet. Zijn wij misschien teveel verwend door Zweden en Noorwegen? Vast! Morgen gaan wij weer even bijkomen van een lange dag Kopenhagen... en gaan onze laatste vakantiedagen in.